بازاریابی pdf

بازاریابی

بازاریابی علمی است که کل زندگی ما را تحت الشعاع خود دارد٬ دکتر احمد روستا (پدر بازاریابی نوین ایران) در اولین تدریس‌شان در دانشگاه تهران٬ انقلاب را از دیدگاه بازاریابی مورد بررسی قرار دادند و اشاره کردند که “انقلاب اسلامی یک محصول و امام خمینی بازاریاب آن بودند” واقعا بازاریابی علمی جهان شمول شده و خواهد شد.

شما می‌توانید حتی آرزوهای خود را نیز از دیدگاه بازاریابی مورد ارزیابی قرار دهید. اول بیائید چهار جزء بازاریابی را با هم مرور کنیم:

  • نیاز
  • نیازمند
  • ابزار رفع نیاز
  • داد و ستد

بازاریابی

اجازه دهید یک آرزو را به اجزاء بازاریابی تفکیک کنیم٬ مثلا همه جوانان آرزو دارند ثروتمند شوند. در این مثال ثروت (نیاز)، جوانان (نیازمند)، شغل خوب و قدرت پس‌انداز (ابزار رفع نیاز)، و افزایش موجودی حساب (ستد) و زحمت و گذر عمر (داد) آن است. آری شما بازاریاب ثروتمند شدن خود هستید. نگران نباشید در نوشته‌های بعدی راه‌های معقول ثروتمند شدن را نیز به شما توضیح خواهم داد.

بازاریابی با نیاز شروع می‌شود و با داد و ستد پایان می‌پذیرد. بازاریابی را با فروش اشتباه نگیرید! این دو تفاوتی اساسی دارند٬ فروش با تولید شروع می‌شود و با داد و ستد به نتیجه می‌رسد.

روزی یکی از دوستان با من تماس گرفت و بعد از مقدمه‌چینی از من خواست برای شامپوهای تولیدیشان بازاریابی کنم٬
گفتم: من فروشنده خوبی نشده‌ام!
فرمودند: ما شما رو قبول داریم (تعارف می‌کرد)
بعد از شرح دادن فرق فروش و بازاریابی٬ گفتم ولی می‌توانم کمکتان کنم٬ در کشور ما اکثر جوانان (نیازمند) مشکل ریزش مو دارند (نیاز) اگر شما بتوانید به فرمولی دست پیدا کنید که این مشکل را واقعا برطرف کند (ابزار رفع نیاز) من قول می‌دهم٬ همه تولیدات شما را بفروشم! (داد و ستد).

در بازاریابی ما هنوز چیزی را برای فروش در نظر نگرفته‌ایم و اول دنبال نیاز و نیازمند هستیم٬ از این راه به هدف نهائی خود که همان داد و ستد است می‌رسیم. البته تمام بازاریاب‌ها با یاد گرفتن فنون نوشتن یا صحبت کردن٬ قادرند تبدیل به فروشندگان قدرتمند شوند.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *