زناشویی و اخلاق – برتراند راسل
زناشویی و اخلاق کتابی است که در این بخش به معرفی آن میپردازیم. برتراند راسل از درخشانترین چهرههای فلسفی غرب و با افکاری بشردوستانه و انشای علمی و روشن خود همواره بزرگترین فیلسوف محافل بوده و هست. او در سال 1922، کتاب زناشویی و اخلاق را به چاپ رسانید. او در کتاب زناشویی و اخلاق عقاید تازهای را مطرح کرد که برای همه خوشایند نبود، ولی به سبب جدایی از همسر دوم و طرح طلاق در دادگاه این کتاب موفقیت فراوانی کسب کرد.
به عقیده او هرگونه اخلاق نظری زائد است و برای زندگی قواعد اخلاق عملی لازم است، ولی متاسفانه قسمت عمده این قواعد از قبیل اخلاق جنسی براساس اندیشههای خرافی و متاثر از ترس و نگرانی بیاساس است؛ درحالیه اگر آدمی بخواهد زندگی خوب و شایستهای که در میان همسایگانش پذیرفته شدهاند را فراگیرد، چرا که اعمالی ازقبیل قربانیکردن انسان در نتیجه اعتراض به عقاید اخلاقی مرسوم بوده که از بین رفتهاند، و بدیهی است که انتقال از سیستمی کهنه به نو، مثل هر تغییر و تحولی متضمن دشواری و مشکلات است.
پیرامون کتاب زناشویی و اخلاق
در این کتاب درمورد سیر تاریخی تشکیل خانوادهها و تحولات و ساختار آنها بحث میشود. سپس مسئله اخلاق به پیش کشیده میشود و آن را با تطورات اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی به چالش میکشد و در پایان درمورد آنچه میتواند رخ دهد و استفاده از تکنولوژی ایدههایی مطرح میشود.
موضوعات طرح شده در کتاب زناشویی و اخلاق
کتاب زناشویی و اخلاق در بیستویک فصل متنوع به بررسی جامع و کاملی پیرامون موضوعاتی میپردازد که این فصول عبارتند از:
- مقدمه
- جوامع مادرتباری
- نظامهای پدرسالاری
- ریاضت و گناه
- اخلاق مسیحی
- عشق رمانتیک
- آزادی زنان
- تابوی معرفت جنسی
- جای عشق در زندگی آدمی
- زناشویی
- فحشا
- زناشویی آزمایشی
- خانواده امروزی
- نقش خانواده در روحیات فرد
- خانواده و دولت
- طلاق
- نفوس
- اصلاح نژاد
- مسأله جنسی و آسایش فرد
- جای عشق در میان ارزشهای انسانی
- نتیجه
این فصول با مطالب جذاب میتواند اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار مخاطب خود قراردهد.
بخشهایی از کتاب زناشویی و اخلاق نوشته برتراند راسل
در فصل مقدمه کتاب میخوانیم:
در تشریح خصایص هر اجتماعی، خواه قدیم یا جدید، توجه به دو عنصر مهمی که وابستگی نسبتاً نزدیک به هم دارند حائز اهمیت فراوان است، یکی سیستم اقتصادی است و دیگری سیستم خانواده.
امروزه دو مکتب مهم و معتبر هست:
- مکتب مارکس
- مکتب فروید
که اولی همه چیز را ناشی از اقتصاد و دومی همه چیز را منبعث از خانواده و امور جنسی میداند. من به شخصه هواخواه هیچ یک از این دو مکاتب نیستم، زیرا وابستگی متقابل وضع اقتصادی و مسئله جنسی به نظر من و ازنظر روابط علی، مبین برتری بر دیگری نیست. در حقیقت امر این دو را نمیتوان از هم تفکیک کرد.
اخلاق جنسی جامعه از چندین لایه تشکیل شدهاست: نخست مؤسسات و ترتیباتی که قانون مقرر داشتهاست، مانند وحدت زن و شوهر و یا تعدد زوجات. لایه دیگر، لایهای است که قانون در آن مداخلهای ندارد و چیزی که در آن عمل میکند افکار عمومی است. و بالاخره قشر دیگری که به نظر و قضاوت اشخاص واگذار شدهاست. در هیچ عصری در تاریخ و هیچ کشوری جز روسیه شوروی اتفاق نیفتاده که ملاحظات عقلی تعیینکننده اخلاق و رسوم جنسی بودهباشد.
اثرات اخلاق جنسی بسیار مختلف و متنوع هستند؛ این اثرات ممکن است فردی، نکاحی، ملی و یا بینالمللی باشند و بسا اتفاق میافتد در پارهای از این موارد مفید و در پارهای دیگر مضر هستند، بدینجهت درباره هر سیستم معینی باید همه این موارد را درنظربگیریم.
خانوادهای که اساس آن بر وحدت زن و شوهر استوار است انواع و اقسام دارد، تصمیم به ازدواج ممکن است از جانب زن و شوهر آینده باشد و یا تکلیف اینکار را والدین تعیین کنند. در بعضی کشورها عروس را میخرند و در بعضی دیگر مانند فرانسه داماد را.
اکیداً توصیه می شود برای دانلود فایلها از نرم افزارهای مدیریت دانلود استفاده کنید.
در غیر اینصورت امکان دانلود نشدن کامل فایل ها وجود دارد.
دانلود Internet Download Manager نسخه ویندوز
دانلود Internet Download Manager نسخه اندروید
برای خارج کردن بسته دانلودی از حالت فشرده احتمالاً به برنامه های زیر نیاز دارید:
کتاب اخلاق و زناشویی را از لینک زیر دانلود نمایید.