کتاب هستی و نیستی

کتاب هستی و نیستی ژان پل سارتر

کتاب صوتی هستی و نیستی ژان پل سارتر

کتاب هستی و نیستی رساله‌ای دربارهٔ هستی ‌شناسی پدیدارشناسانهاست. نظر بسیاری از فیلسوفان و ناقدان مهم‌ترین کار فلسفی سارتر است

برخی آن را یکی از برجسته ‌ترین آثار فلسفی سدهٔ بیستم دانسته‌اند.
تمام فلسفه سارتر را می توان در یک جمله مشهور خلاصه کرد:

«وجود انسان بر ماهیت او تقدم دارد».

مقصود این است که انسان ماهیتی از پیش تعیین شده ندارد

و این برخلاف تمام فلسفه های پیشین است که انسان را دارای ماهیت می دانسته اند

یعنی ما برای شناخت انسان نمی توانیم به سراغ ماهیت او برویم

بلکه تنها راه عطف توجه به انسان، آن چیزی است که انجام می دهد

و ما مفهومی از طبیعت انسانی در دست نداریم تا بر طبق آن تعیین کنیم

که افعال انسانی به کدام سمت می رود و چه باید بکند.

بر طبق این آموزه، انسان بر طبق هیچ نمونه ای، از قبل در نظر گرفته نشده است

بلکه اصلاً انسان دارای هیچ نمونه ای نیست.

البته دیگردر هیچ جایی عبارت «وجود مقدم بر ماهیت است» را ننوشته است، اما کل محتوای فلسفه او حول محور همین جمله می چرخد.

کتاب هستی و نیستی

بخشی از کتاب هستی و نیستی

سارتر می کوشد تا فلسفه پیچیده و مبهم هیدگر را توضیح دهد و در این کار از پدیدارشناسی هوسرلی مدد می گیرد.

پدیدارشناسی روشی است که در آن بین داخل و خارج (نومن و فنومن) تفاوتی وجود ندارد

و اصلاً موجود هیچ طبیعت، باطنی به جز آنچه که بر ما ظاهر و آشکار می شود ندارد

و محل ظهور آن، حقیقت شیئی واقعی و کل آن است.

این حقیقت هم مطلق است و هم نسبی: نسبی است زیرا برای شخصی ظاهر شده و مطلق است

از آن حیث که چیزی ورای آن وجود ندارد و حقیقت مطلق آن تجلی می کند.

سارتر این بحث را در فصل اول کتاب وجود و عدم ارائه می کند.

موجود در سارتر به دو بخش تقسیم می شود: موجود لنفسه و موجود فی نفسه.

وجود فی نفسه شامل جهان است و آنچه درون اوست.

نسبت این وجود با ذاتش تاریک است و درباره آن نمی توانیم چیزی بگوییم جز اینکه «این است» .

در این وجود خلل و محل خالی وجود ندارد تا عدم به آن رسوخ کند، بلکه پری محض است.

برعکس موجود لنفسه موجودی است دارای ویژگی آگاهی و تفکر و عمل که همان انسان است که هیدگر آن را «واقعیت انسانی» می نامد.

عدم می تواند در آن رخنه کند و آن را به نوع جدیدی تبدیل کند.

کتاب هستی و نیستی

کتاب هستی و نیستی : علت نامگذاری

نامگذاری کتاب هستی و نیستی به «وجود و عدم» نیز به این دلیل است :

که عدم در ترکیب و ساختار انسان و در آگاهی او وارد می شود

و انسان محکوم به این است که عمل کند و به تبع آن در شدن و صیرورت و تغییر دائمی است.

سارتر با دوجمله، و جود لنفسه را توضیح می دهد:

۱- «انسان آن چیزی است که نیست»:

و این یعنی گذشته انسان، خود انسان نیست

و بر اوست که هر عملی را که در قبل انجام داده فراموش کند و خود را از گذشته رها سازد.

او برای این امر باید طرحی (Project) را برای آینده پی ریزی کند و به تبع آن درست نیست که انسان را به اعتبار گذشته دارای ماهیت بدانیم.

هر وقت برای آینده طرح ریزی کنیم دوباره مبدل به یک لوح نانوشته خواهیم شد.

و به جهانی از جهان های وجود قدم خواهیم گذاشت که در آن می توان هر عملی را مجدداً انجام داد

و این طور نیست که به سبب مسائل گذشته و وقایعی که در آن روی داده، آینده نیز محتوم و از پیش تعیین شده باشد.

سارتر با این آموزه می کوشد تا انسان را به عمل مجدد و کوشیدن و رهایی از یأس و ناامیدی فرا بخواند

کتاب هستی و نیستی

کتاب هستی و نیستی : تعریف انسان

و این معنای این سخن اوست: «انسان آن چیزی است که نیست».

۲- «انسان آن چیزی است که هست» و این یعنی اینکه بشر محدود به آن چیزی که بوده است، نیست

و نباید به گذشته یا واقعیات خود محدود شود، بلکه می تواند با طرح ریزی آینده جلو برود

و از حالت پیشین خود فاصله بگیرد.

اگر من خود را به گذشته خود محدود کردم خود را به دایره وجود فی نفسه می افکندمودیگر وجود لنفسه نیستم،

بلکه تبدیل به یک شیئی (Object) می شوم و باید به طور مداوم برای آینده طرح ریزی کنم

تا بتوانم از حال خود به سوی آینده فرا روم.

سارتر به نام این آگاهی، «ناخودآگاه» فرویدی و «مکتب روانکاوی» را مردود اعلام می کند

زیرا که این واژه در آزادی انسانی خلل وارد می کند چرا که انسان محکوم به این است که آزاد باشد

و برای او گزینه و انتخاب دیگری نیست و آزادی او کامل و بدون قید و شرط است

چرا که عدم وارد وجود انسانی شده تا این عدم از وجودش انتزاع بشود.

 

کتاب هستی و نیستی : تقسیم بندی وجود

آشکار است که سارتر تقسیم بندی دوگانه وجود لنفسه و وجود فی نفسه را از دل فلسفه هگل بیرون کشیده است.

به قول ژان وال، «ژان پل سارتر این تقسیم بندی وجود لنفسه و فی نفسه را از هگل اخذ کرده است

ولی هگل با دیالکتیک خود آن دو را نهایتاً ادغام می کند و موجود را معقول و معقول را موجود اعلام می کند»

اما سارتر این را نمی پذیرد

و برای این امر به نزاع و ستیزه واقعی بین وجود لنفسه و فی نفسه اشاره می کند.

اکنون به نقطه مهم دیگری در فلسفه سارتر می رسیم و آن «وجود لغیره» است.

این غیر بودن در ارتباط با انسان دیگری است، چرا که انسان دیگر می کوشد

تا با نگاه خیره (gaze) مستقیم به سوی من، مرا تبدیل به یک شیئی یا ابژه (object) کند

در حالی که مرا باید مانند خود موجود لنفسه تلقی می کند.

شخص «دیگر» با استفاده از نگاه خود، از من متعالی تر و فرارونده تر می شود.

به این دلیل، ترس و اضطراب مرا فرا می گیرد و به من القا می شود

که امکانات من از سوی دیگری در معرض تهدید قرار گرفته است

و به نظر می رسد که با نگاه «دیگری» من ناتوان شده ام.

 

اکیداً توصیه می شود برای دانلود فایلها از نرم افزارهای مدیریت دانلود استفاده کنید.

در غیر اینصورت امکان دانلود نشدن کامل فایل ها وجود دارد.

دانلود Internet Download Manager نسخه ویندوز

دانلود Internet Download Manager نسخه اندروید

برای خارج کردن بسته دانلودی از حالت فشرده احتمالاً به برنامه های زیر نیاز دارید:

دانلود WINRAR نسخه ویندوز

دانلود WINRAR نسخه اندروید

کتاب صوتی هستی و نیستی  را از لینک زیردانلود نمایید.

 



3 پاسخ
  1. VAHID
    VAHID گفته:

    با سلام و احترام
    کتاب که دانلود می شود همش 1 مگابایت است در صورتی که شما نوشتید 81 مگابایت لطفا بررسی کنید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *