انتخاب برتری- جیم کالینز و مورتن هنسن
ده سال پس از انتشار كتاب های پرفروش ” بهتر از خوب” و ” ساختن برای ماندن”، كالینز دوباره در دیگر كتابی بنیان شكن، با یك پرسش تازه به میدان آمده است: چرا برخی از شرك تها در محیط نامطمئن، حتی آشفته، به رشد خود ادامه می دهند ولی دیگران چنین نیستند؟
بر پایه نُه سال پژوهش، به پشتیبانی تحلیل های موشكافانه و دشوار و بهره گیری از داستان های مرتبط، كالینز و همكارش مورتن هنسن اصولی را یافته و تدوین نموده اند كه می تواند در محیط ها و دوران های متفاوت؛ پیش بینی ناپذیر، آشفته، هیجانی با رشد اندك، یا برعكس و با رشد بی امان نیز، شركت هایی به راستی بزرگ ساخته و به برتری ادامه دهند
.
كتاب ” انتخاب برتری” از این رو با دیگر آثار كالینز متفاوت است كه افزون بر تمركز بر عملكرد، به محیط ناپایدار كسب وكار امروز كه رو در روی رهبران قد علم می كند نیز، توجه ویژه دارد. با گروهی بیش از بیست نفر پژوهشگر، كالینز و همكارش هنسن به پژوهش در احوال شركت هایی پرداخته اند كه در محیطی با شاخصه پیدایش نیروهای عظیم و دگرگونی های پرشتاب، پیش بینی ناپذیر و غیرقاب لكنترل، به برتری چشمگیر رسیده و با بیش از ده برابر میزان رشد شركت های رقیب و صنعت خود، در خلال پانزده سال پیاپی در جایگاهشان استوار مانده اند. پژوهشگران سپس این شرکت ها را با رقبای مشابه و به دقت برگزیده شده كه نتوانسته اند در چنان محیط و دورانی به برتری برسند، سنجیده اند. نویسندگان كتاب به كمك مفهوم های اندیشمندانه، پذیرفتنی، و سخت كاربردی، با دیدگاه های سنتی به رویارویی برمی خیزند. از “ده برابری ها “، رژه30 كیلومتری، تیراندازی های محدود با تفنگ، سپس آتشباری با توپخانه، گذر از خط مرگ، زوم به درون و بیرون و نسخه اقدام” دقیق، روش مند و با ثبات SmaC برایمان خواهند گفت.