تمایز یا نابودی – جک تراوت
تمایز یا نابودی – در عصر انفجار تنوع كالا و خدمات به سر مي بريم. همه روزه زير بمباران پيامهاي تبليغاتي براي محصولات وخدمات متعدد هستيم . نتيجه پژوهش نشان ميدهد كه يك مصرف كننده معمولي روزانه حدود ٣٠٠٠ پيام بازرگاني دريافت مي كند. انتخاب از ميان اين گستردگي تنوع و تصميم گيري در ميان حجم وسيع تبليغات، رقابتی بسيار فشرده را به سازمان ها ديكته می كند. در بازار امرزو نه تنها شاهد رقابتی فشرده تر هستيم ، بلكه رقابت ها سخت تر و زيركانه تر شده اند.
قانون و موفقيت در اين بازار زيركي و هوشمندي مديران را مي طلبد.مديران هوشمند هر روز صبح، با اين سؤال و دغدغه فكري كار خود را آغاز مي كنند كه “چرا مشتري بايد از ميان اين همه گزينه، كالا يا خدمت سازمان ما را خريداري كند؟”در چنين شر ايطي بهترين استراتژي، تمركز برروي نقاط قوت است . مديران هوشيار مي دانند كه رمز پيروزي در چنين بازاري ، تمركز برروي تمايزهاست و لذا به شدت از افتادن در دام همه چيز براي همگان” پرهيز مي كنند و تلاش دارند تا وجوه تمايز خود را حفظ كرده و هر روز پررنگ تر بسازند.
جك تراوت، نويسنده كتاب تمايز يا نابود يكه به او لقب “پدر تمايز ” داده اند، به مديران هشدار می دهد .« موتور بازارهاي رقابتي، حق انتخاب است » گزينه های مناسب متعددی برای مشتریان آماده شده و اگر مرتكب اشتباه شويد، برايتان گران تمام خواهد شد . رقبا كسب و كارتا ن را از چنگتان بيرون مي آورند و بازپس گيری آن خيلي آسان نيست .شركت هايی كه اين واقعيت را درك نكنند از بین می روند. اين روزها وقتی قدم به داخل يك سوپرماركت بزرگ می گذاريد ، به دريايی از انواع گوناگون محصولات خيره می شويد.