اختلال رفتاری – نیما نیک نژاد
واژه خشونت، باعث ایجاد احساسی ناخوشایند در افرادی می شود که طی دوران کودکی، مورد تمسخر و بی توجهی همبازی ها یا همکلاسی های خود قرار گرفته اند. تمسخری ساده، ممکن است منجر به واکنش شدیدی شود که دامنه ی آن از اهانتی لفظی تا خشونت فیزیکی، متغیر است.
بررسی پدیده خشونت، اهمیت غیر قابل انکاری برای والدینی دارد که یک یا چند فرزند آن ها خشونت گرا و یا قربانی خشونت هستند و دارای اختلال رفتاری می باشند. گروه سنی این کودکان ممکن است 2 تا 3 ساله، نوجوان و یا بین این سنین باشد.
کودکان خشونت گرا سعی می کنند از طریق خشونت فیزیکی یا لفظی بر کودکان دیگر مسلط شوند. آن ها ممکن است عصبانی، نگران، آزرده و نا امید از خود باشند. اما قادر به برخورد با این احساسات نبوده و یا رفتارهای خشونت آمیز را از الگوهای شخصیتی خاصی آموخته باشند. آن ها برای خروج از وضعیت نا مطلوب روحی خود، از خشونت لفظی یا فیزیکی استفاده کرده و دیگران را آزار میدهند. متاسفانه کودکان خشن تیز هوشی شگفت آوری در انتخاب قربانیان خود دارند. مثلا آنها معمولا قربانیان خود را از میان افراد منزوی، بی نام و نشان و آسیب پذیر انتخاب می کنند.
خشونت می تواند موجب بروز حوادث فاجعه آوری در میان کودکان شود. خشونت می تواند نقش مخربی در زندگی کودکان مدرسه ای داشته باشد. ترس، اضطراب و انزوای اجتماعی قربانیان خشونت، باعث آسیب دیدن بهره وری آنان در مدرسه و ایجاد نابهنجاری های روانی نا شناخته در آن ها خواهد شد.
بخشی از موارد ذکر شده در این کتاب در زیر ذکر شده است:
پرخاشگری، الگوی رفتاری خشونت پسران در برابر دختران، همسایگان بد، خشونت تلویزیون، تعریف پیش فعالی، نشانه های رفتاری، دانش آموزان دیرآموز، لکنت زبان، اختلالات عاطفی و نارسایی های تکلمی، عوامل روانی، اصل تقویت منفی و …