بازاریابی پاسخگو – دکتر احمد روستا
بازاریابی پاسخگو نگرش و رویکردی نوین، پویا و مسئولانه برای پاسخیافتن و پاسخدادن به نیازها و نیازمندان در بازارهای گوناگون است.
این نوع نگرش شامل الگوشناسی، ارتباط با بازار، پایش محیط، دیدبانی بازار، ممیزی بازاریابی، بازارشناسی و رفتارشناسی بازار، میباشد و اهداف زیر را دنبال میکند:
- رضایت ذینفعان بهویژه مشتریان همیشگی و مخاطبان اصلی
- موفقیت در افزایش سهم بازار، درآمد و سود
- ماندگاری و پایداری در بازار کسبوکار
- افزایش و حفظ برتری و سرتری در رقابت
- پذیرش و پشتیبانی جامعه و مردم
میتوان تعریف تازهای از مدیریت ارائه داده آنرا اینگونه بیانکنیم: مدیریت یعنی انتخاب، استفاده و ارزیابی درست (بهجا، به موقع، به اندازه و برازنده) از هر چیز(منابع انسانی، منابع مالی، فرصتها و …) برای دستیابی به اهداف.
اهداف باید دارای یکسری مشخصه و ویژگی باشند که عبارتنداز: مشخصبودن، قابل اندازهگیری بودن، شدنی، واقعی و زماندار، که باتوجه به معانی آنها در زبان انگلیسی و درکنارهم قراردادن حروف ابتدایی آنها، واژه SMART ایجاد میشود.
مدیریت عبارتست از: استفاده درست از هرچیز برای رسیدن به اهداف. پس برای دستیابی به اهداف باید کار را درست انجامدهیم و درستکار باشیم.
در این زمینه باید اصول تحول را درنطر داشتهباشیم. براساس این اصول هیچچیز ثابت نیست؛ هیچکس کامل نیست؛ همهچیز نسبی و وابسته به چیزهای دیگر است.
مدیریت ارتباط فراگیر، مدیریت همافزا، مدیریت مشتریان، بازاریابی چندگانه، مدیریت برند فراگیر، مدیریت ایدهها و پدیدههای نوین و مدیریت حرفهای، ارکان بازاریابی پاسخگو هستند.
مدیریت ارتباط فراگیر رویکردی انسانی برای شناسایی، انتخاب، ایجاد، تقویت و حفظ روابطی سازگاز، ماندگار، سازنده و ارزنده با مخاطبان گوناگون بهویژه مشتریان مهم و کلیدی برای دستاوردهای بیشتر و بهتر در کسبوکار است. مخاطبان مدیریت ارتباط فراگیر مجموعهای از سهامداران، همکاران، مشتریان، تأمینکنندگان، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و تأثیرگذاران و ذینفعان است.
مدیریت همافزا مجموعهای از مدیریت ارتباطی، مدیریت مالکیتی، مدیریت شراکتی و مدیریت شبکهای را شامل میشود.
منبع : www.drroosta.com
برای دریافت و مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید.