تربیت کودک نقش معلم روش تربیت کودک عوامل تربیت کودک – علی صفایی حائری
همانگونه که میدانید در تربیت کودک عوامل بسیاری نقش دارند. در کتاب حاضر به بررسی نقش معلم، روش تربیت و عوامل تربیت کودک میپردازیم.
نقش معلم:
معلم با انسان هایی سروکار دارد که بیشترمسائل زندگی را از او میآموزند، اعمال و حرکات او را الگو قرار میدهند و بخش عظیمی از شخصیتشان را ازحرفها و رفتار معلم میسازند.
ما تا نقش انسان در هستی را درک نکردهباشیم، نقش معلم در کلاس را نخواهیمفهمید. ممکن است معلم در کلاس سخنان خیلی خوب و جالبی به زبان آورد اما تنها کلام خوب و سخنان خوب مهم نیست. پیش از حرفها این حرکات و رفتار ماست که در دیگران تأثیر میگذارد. معلم باید بیش از هرکس صداقت داشتهباشد و صدق چیزی نیست جز هماهنگی میان حرف، عمل و نیت.
معلم باید ابتدا هدفش را بشناسد، بداند دانشآموزانش را تا کجا میخواهد برساند و راه رسیدن به این هدف کدام است.
روش تربیتی کودک:
تربیت کودک یعنی شکوفاکردن استعدادها و برآوردهکردن نیازهای او. نیازهای او فقط خوراک و پوشاک نیست و استعدادهای او تنها خواندن و نوشتن نیست.
کودک هم مغز دارد و هم قلب. از اینرو هم روشنفکری میخواهد و هم روشندلی. ما نمیتوانیم تمام مذهب و مکتب را بهصورت سنت به بچهها تحویل دهیم؛ چون این سنتها نمیتوانند جلوی ضدسنتها را بگیرند.بهطور خلاصه روش تربیتی اسلام اینگونه تشریح شدهاست: تدبر و ارزیابی، تفکر و نتیجهگیری، تعقل و اندازهگیری و همه اینها به مربی نیازدارد؛ و مربی سه کار دارد تزکیه و آزادی، تعلم و آموزش، تذکر و یادآوری.
عوامل تربیتی کودک:
درصورتیکه پدر و مادر، هدف تربیتی داشتهباشند، برای سازندگی و تربیت کودک و بلوغ به آن هدف میتوانند از عوامل تقلید، رقابت، قهر، ترس، محبت و احسان و تشویق و توجه و پاداش و… استفادهکنند.
برای دریافت ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید.