مدیریت در محدودیت – دکتر احمد روستا
مدیریت در محدودیت باتوجه به شرایط زندگی و کسبوکار در دنیای امروز و انواع محدودیتها و محرومیتها، بسیار حساس و چالشانگیز است. مدیریت در محدودیت فلسفه و رویکردی است مبتنیبر محدودبودن منابع و ضرورت ادارهکردن درست آنها برای رسیدن به اهداف گوناگون در زندگی و کسبوکار.
اگر بدانیم که هیچکس کامل نیست و همه انسانها، سازمانها، نهاد و جوامع دارای محدودیتها، موانع و محرومیتهای گوناگونی هستند و محدودیت را بهعنوان یک واقعیت و چالش در زندگی بدانیم آنگاه بهجای ترسیدن، تسلیم، کنارهگیری، ناامیدی و بیتفاوتی دربرابر محدودیتها، تلاش خواهیمکرد تا با مدیریت در محدودیت، راهکارها و سازوکارهای متفاوت و مناسبی برای دستیابی به اهداف زندگی خود بیابیم.
مدیریت در محدودیت شامل چهار رکن اساسی است که عبارتند از:
- مدیریت در محدودیت
- خلاقیت
- مزیت در محدودیت
- مطلوبیت در محدودیت
گامهای اساسی مدیریت محدودیت شناسایی محدودیت، بهرهبرداری، غلبه و آمادگی برای مقابله با محدودیتهای جدید میباشند.
اولین گام، شناسایی بهموقع و درست انواع محدودیتها و اولویتبندی آنها براساس ضرورت و اهمیت است. شاید بتوان گفت مهمترین گام، شناسایی، تعیین و تعریف درست محدودیتهاست. اگر محدودیتها را بهدرستی بشناسیم و دستهبندی کنیم، ادارهکردن آنها سریعتر و سادهتر خواهدشد. بطورکلی محدودیتها را به محدودیتهای درونی (فردی، گروهی و نهادی) و بیرونی (محیطی، جانبی و کلان) تقسیمکرد. در این مرحله توصیهمیشود قبلاز پرداختن به هرنوع محدودیت به اصلیترین لایه آن که محدودیتهای مربوط به خود یعنی محدودیتهای شخصی یا فردی است توجهشود. یکی از بهترین راهکارها در زمینه شناسایی این نوع از محدودیتها، شناخت محدودیتهای مربوط به عقاید، علایق، ارزشها و عوامل مربوط به نوع نگرش و بینش، دید و دانش، آمادگی و انگیزش و رفتار و روشهای فرد در زندگی و کسبوکار است.
اگر محدودیتها را واقعیتی از زندگی و چالشهای آن بدانیم، زودتر و بهتر میتوانیم آنها را کاهشبدهیم و یا بهبودبخشیم.
برای دریافت و مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید.