هنر مشارکت آفرینی – جیم هودان
منظور از مشاركت آفرینی چیست؟
در اغلب شركت ها، كاركنان درك نمی كنند كه استراتژی چیزی نیست كه قبل از شروع مسابقه تعیین شده باشد و سپس اجرا شود. استراتژی مدام در تغییر است و برای داشتن شانس پیروزی نیاز به بازنگری مداوم دارد. تمام اما و اگرها باید همواره مورد بررسی قرار گیرند و فعالیت های مرتبط با آن ها شناسایی شوند و اطمینان حاصل شود كه افراد می توانند اجرای اثربخش آ نها را ادامه دهند.
اگر رهبران به نبوغ کارکنان باور داشته باشند و به آن ها اجازه تفکر درباره تصویر بزرگ را بدهند، کارکنان با مشارکت خود کسب و کار را متحول خواهند کرد… غیرممکن است در سازمانی که از افراد خواسته می شود فقط کارشان را انجام دهند، بخواهیم بزرگ بیاندیشند. آن ها باید تصویر بزرگ کسب و کار و اهداف کلی آن را درک کنند…
کارکنان می خواهند در متن داستان باشند. کارکنان مشارکت داده شده احساس می کنند هر آنچه انجام می دهند در زندگی سایر افراد تفاوت ایجاد می کند… رهبران باید به کارکنان اجازه دهند در حل پازل های کسب و کار نقشی فعال داشته باشند. افراد نمی خواهند به آنها گفته شود که چگونه فکر کنند… در ورزش یا کسب و کار، افراد می خواهند در بازی حضور داشته باشند و دوست ندارند همانند تماشاگران کنار بنشینند. آن ها می خواهند بخشی از سفر کسب و کار باشند.
در سازمان های تجاری، مدیران برای مشارکت آفرینی هر روز حركتی استراتژیك به وجود می آورند كه جذاب ترین نمایش های تلویزیونی را به رقابت می طلبد. اما كاركنان به آن حركات و نمایش های استراتژیك گوش نداده و توجه نمی كنند. درست زمانی كه همه افراد می توانند كاری كنند و اندك تفاوتی ایجاد كنند و زمانی كه بازی در جریان است، می روند كه ساندویچ بخرند .آن ها فرصتی را كه به آنها اجازه كمك به اجرای استراتژی كسب وكار می دهد، از دست می دهند. در سراسر كشور مردم به عنوان سرگرمی فوتبال، بسكتبال و بیس بال بازی می كنند. آن ها تیم های خود را آماده كرده و استراتژی هایی را تدوین می كنند كه باور دارند آن ها را برنده خواهد كرد. آن ها بازیکنان را می خرند و می فروشند و تصمیم می گیرند بازیكنان چه زمانی بازی كنند. آن ها امتیازات را كنترل كرده و شاخص های نشان دهنده ضعف تیم را تحلیل می كنند و سپس برای بهبود شانس موفقیت نهایی تلاش می كنند. آن ها بی شك در بازی مشاركت دارند. سوالات اساسی این ها هستند: اگر افراد در تمامی سنین و سطوح تحصیلی می توانند وارد بازی بیس بال شوند و مالك و مدیر تیم ها شوند و برای سرنوشت تیم تصمیم بگیرند چرا ما نمی توانیم همه كاركنان را در بازی كسب وكار مشاركت دهیم؟
رهبران ماه ها وقت صرف تدوین استراتژی می کنند و سپس آن را در جعبه استراتژی قرار می دهند و به سمت کارکنان روانه می کنند. سپس می پرسند چرا کارکنان درباره استراتژی هیجان زده و متحیر نمی شوند. کارکنان نمی توانند درک کنند که استراتژی چقدر حیاتی است، زیرا نمی دانند در تدوین آن چه اتفاقی افتاده است… شاید بزرگترین چیزی که در سازمان ها فراموش کرده ایم این است که برجسته ترین استراتژی نیز بی ارزش است اگر!، کارکنان نتوانند پذیرای آن بوده و در آن مشارکت کنند.
کتاب هنر مشارکت آفرینی شامل بخش های زیر می باشد:
بخش 1 : منظوراز «مشاركت» چيست؟
بخش 2 : درّه عدم مشاركت
بخش 3 : شش كليد مشاركت
بخش 4 : فرآيند مشاركت استراتژيك