شکست تجاری – حسین مجدفر
کتاب شکست تجاری محتوی تجربیات نگارنده از 11 ویژگی رفتاری ماست که میتواند راهنمای ما به سوی پیروزی در شراکتهای کاری ما باشد.
بخشی از مطالب این کتاب به این شرح می باشد:
شاید شما هم این جمله را شنیده اید که ” شراکت توی ایران جواب نمیده ” واقعا دلیل این که دوستان دیروز و شرکای امروز به دشمنان فردا تبدیل می شوند چیست؟ چرا ما نمی توانیم بر سر مسائل کاری، دوستی هایمان را حفظ کنیم؟ مگر تا دیروز که باهم دوست بودیم چه کار می کردیم که به اختلافاتی از این دست بر نمی خوردیم؟ آیا اشکالی در مدل کسب و کارمان وجود دارد که دوستی را بر نمی تابد؟ شاید باید در تعریف دوستی معیارهای سخت گیرانه تری را در نظر بگیریم یا این که مشکل فقط زمانی بروز می نماید که تضاد منافع پیش می آید؟ آیا دو نفر که قبلا هر روز موقع ناهار کنار هم می نشسته اند اصلا این شایستگی را داشته اند که دوستشان بنامیم؟ آیا کسی که فقط هر وقت کارمان دارد سراغمان را می گیرد دوست ماست؟ اگر ما به کسی پول قرض ندهیم دوست خوبی نیستیم؟
همه ما می دانیم که به تعداد آدم ها سلایق متنوع وجود دارد پس طبیعی است که دو نفر که با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری می کنند، در مواردی اختلاف سلیقه داشته باشند. ممکن است بگویید به دلیل اختلاف سلیقه نیست و تضاد منافع را علت عمده بدانید. وقتی دو نفر معیارهای متضاد یکدیگر را برای هم تشریح می کنند به شرطی که افرادی حق پذیر باشند در خلال گفتگو دیدگاه هایشان تعدیل می شود. یعنی هر کدامشان از برخی مواضع قبلی خود کوتاه می آیند تا دیدگاه هایشان به هم نزدیک تر شود.
فهرست مطالب کتاب شکست تجاری به این شرح است:
بد اخلاقی
تعامل طرفین با هم
قضاوت در هنگام عصبانیت
گذشت
بینش کل نگر
حسادت
همبستگی
لیاقت
شرکای مکمل
تصویر مشترک