شخصیت شناسی کودکان
هدف از نوشتن این کتاب این بوده است که به معلمین و هم چنین دانشجویان و والدین و همه کسانی که به نحوی با کودکان سر و کار دارند شخصیت شناسی کودکان آموزش داده شود تا بتوانند رابطه متقابل و درستی با همه دانش آموزان با وجود تفاوت های فردی برقرار کنند.
اعمال و رفتار انسانی همراه با سیر زمان به درجه ای از ثبات می رسد که این اعمال به صورت نماینده و عنوانی برای او شناخته می شود که در روانشناسی از آن به شخصیت تعبیر می کنند. بخشی از این شخصیت را اعمال اخلاقی انسان از قبیل امانت، راستی، درستی و امثال آن ها و بخشی ویژگی های جسمانی، ویژگی های عاطفی و اجتماعی و روانشناختی را تشکیل می دهد.
مدرسه نیز جزیی از این اجتماع، بلکه عامل موثر اجتماعی است. به ویژه در مراحل ابتدایی تربیت کودک، مدرسه عامل بسیار موثری به شمار می رود. اولین اثری که در زندگی عاید کودک می شود نتیجه و بازده تاثیر افرادی است که در محیط او قرار دارند. این افراد عبارتنداز پدر، مادر و سایر اعضای خانواده. ولی کودک کمی بزرگتر شد با افراد بیشتری از جمله هم بازی ها و معلمان خود در تماس است. و با محیط جدید به نام مدرسه آشنا می شود. در این محیط کودک با همسالان و هم چنین معلمان خود سرو کار دارد. کودک رفتار و اعمال معلم را در همه امور تقلید میکند و این وظیفه معلم است که با در نظر گرفتن همه ویژگی های کودکان در سنین مختلف و هم چنین مراحل رشد آن ها و با اطلاع یافتن از تفاوت های فردی آن ها بهترین راهنمایی و کمک ها را به او می کند.