مهارت های مذاکره را یاد بگیرید و اجرایش کنید
همه ما در طول زندگی خود مذاکره را تجربه کرده ایم. در هر نقشی که باشیم از پدر، مادر، فرزند، معلم و دانش آموز گرفته تا کارفرما، کارمند، دوست و یا همکار، ممکن است در زمان هایی برای رسیدن به منافع خود لزوم مذاکره با دیگران را تجربه کرده باشیم. درواقع وقتی خواسته های ما با خواسته های طرف مقابل در تعارض تعلق می گیرد. راه کارهای مختلفی برای حل آن ها وجود خواهدداشت که مذاکره یکی از آن هاست. در ادامه به بررسی سه مدل از انواع واکنش هایی که افراد در چنین موقعیت هایی انجام می دهند، می پردازیم.
گاهی اوقات افراد با پافشاری بر سر مواضع خود باقی می مانند. مانند فروشنده های یک کلامی که یک قران هم تخفیف نمی دهند. یا پدر و مادر سخت گیری که اجازه نمی دهند فرزندشان ده دقیقه دیرتر از زمانی که آن ها تعیین کرده اند، به رختخواب برود یا زنی که برای رفتن به سینما انتخاب خود را کرده و حاضر نیست به هیچ وجه تغییری در تصمیمش به وجود آورد. در چنین شرایطی فرد فقط به نیاز خودش فکرکرده و حاضر به هیچ گونه انعطافی در نحوه ارضای این نیاز نیست. گاهی اوقات این افراد کله شق نه تنها به خواسته خود نمی رسند، بلکه مجبور خواهندشد ضرر و زیان های سنگینی را بابت این خودخواهی و کله شقی بپردازند.
فروشنده مشتری اش را از دست می دهد، پدر و مادر از برقراری ارتباط عاطفی با فرزندشان محروم می شوند و زن طی یک دعوای شدید، محبت و احترام همسرش را از دست می دهد. این افراد به مرور تنها و منزوی و در نهایت از احترام و حمایت اجتماعی محروم می شوند.
عضی آدم ها هم هستند که در روابط خود منفعلانه برخورد می کنند یا بعضی مواقع که فکر می کنند زورشان به طرف مقابل نمی چربد، سریع عقب نشینی می کنند و به طور کامل به خواسته های طرف مقابل تن می دهند. این افراد یا نسبت به حقوق خود آگاه نبوده یا حاضر به تلاش برای دستیابی به این حقوق نیستند. آن ها غالبا چنین استدلال می کنند که حوصله جر و بحث یا درگیری را ندارند. بنابراین برای اجتناب از هر نوع تنش، حاضر می شوند از تمام خواسته ها و نیازهای خود چشم پوشی کنند؛ فقط برای این که از جانب طرف مقابل طرد نشوند.