دانلود رایگان روانشناسی رنگها از میر محمد مجد

رنگها سراسر زندگی ما را در اختیار داشته و غیر قابل اجتناب هستند. هر رنگی داستان خودش را دارد؛ هر رنگی فرهنگ و حس خودش دارد؛ پس باید رنگ ها را بشناسیم، با آن ها ارتباط برقرار کنیم و از وجود آنها استفاده کنیم؛ این دقیقا یعنی روانشناسی رنگها ! به عبارتی با روانشناسی رنگ‌ها، فرد می تواند وضعیت روحی و ضمیر ناخودآگاه خویش بهتر را بشناسد.

در زمینه روانشناسی رنگ‌ها، روانشناسان تست‌های متعددی طراحی و اجرا کرده‌اند که اطلاعات مفیدی در مورد شخصیت انسان عرضه می‌کند. ترکیبات رنگی که توسط فرد انتخاب می‌شود نمودی از شخصیت و ویژگی‌های روانی او است. تحقیقات نشان داده است که افراد به رنگهایی علاقه بیشتری نشان می‌دهند که در چهره آن‌ها به کار رفته است، رنگ پوست، چشم‌ها، مو بر ترکیب رنگی ای که افراد ایجاد می‌کنند تأثیر بخصوصی دارد. در کنار این ترکیبات رنگ‌هایی به کار می‌رود که تضاد شدیدی با هم دارند و به نظر خود فرد هماهنگی بسیاری به دیگر رنگ‌ها دارد، در واقع این رنگ‌ها رنگ‌های ذهنی فرد است.

روانشناسی رنگها - میر محمد مجد

روانشناسی رنگها از دکتر میر محمد مجد

راههای زیادی برای پی بردن به شخصیت افراد وجود دارد که روانشناسی خط و رنگ از جدیدترین متدهای جهان برای شخصیت شناسی می باشد.

تشخص شخصیت از روی رنگ چشم یا از رنگ مورد نظر اشخاص یکی از متدهایی است که کاربردهای زیادی دارد.

رنگ ها

روان شناسی رنگها یعنی مطالعه تاثیر رنگ بر رفتار انسان و یا تاثیر روحیه فرد بر سلیقه او. رنگها مثل مرگ و مالیات گزیر ناپذیرند. در همه جا هستند. این به چه معنی است؟

چرا مردم در اتاقهای سبز بیشتر احساس آرامش می کنند؟

چرا وزنه برداران در سالن‌های ورزشی آبی رنگ نهایت تلاش خود را می کنند؟

رنگها در فرهنگهای مختلف اغلب معانی متفاوتی دارند و حتی در جوامع غربی معانی رنگهای مختلف پس ازسالها تغییر کرده است.

به دفعات شنیده‌ایم که نوع چیدمان و رنگ فضاها تاثیر ویژه ای بر روح افراد ساکن در خانه دارد، می‌تواند به آنها انرژی مثبت دهد یا آنان را افسرده و دلزده کند.دکتر مجد عقیده دارد که با وجود زندگی مدرن امروزی، روح ما هنوز نیازمند آرامش یافتن در کنار خاطرات قدیمی است، پس شاید بهتر باشد یکی از اتاق‌های خانه را به سبک قدیمی با یادگاری‌ها طراحی کنیم یا اگر چنین شرایطی نداریم، قسمتی از اتاق‌مان را به حفظ یادگارها اختصاص دهیم.

در این فایل صوتی دکتر میرمحمد مجد به روانشناسی رنگها پرداخته است که در ادامه بخشی از آن را می خوانیم.

روانشناسی رنگها - میر محمد مجد

بخشی از فایل صوتی روانشناسی رنگها  از میر محمد مجد

اولین رنگی که نوزاد می‌فهمد صورتی است؟ برای اینکه فضای رحم مادر رنگ صورتی دارد. بعد از آن، وقتی کمی بزرگ شد، رنگ‌های شاد دیگری را جایگزین می‌کنیم. مثلا برای پسرها آبی را در نظر می‌گیرند و برای دخترها رنگ صورتی.

آیا رابطه‌ای بین رنگ و تاثیرش بر روح انسان وجود دارد؟

بله . فرد وقتی حال روحی بدی دارد، در کمدش را که باز می‌کند رنگ‌های تیره را برمی‌دارد و هنگامی که شاد است، رنگ‌های روشن را انتخاب می‌کند. در عزا بسیاری از مردم رنگ سیاه می‌پوشند و در عروسی و جشن و شادی رنگ‌های روشن؛ پس این دو رابطه بسیار نزدیک و اثرات متقابلی بر هم دارند. گاهی هم امکان دارد به زور به ما رنگ روشن را در لباس و پوشاک تحمیل کنند، در این صورت هم حتی کمی حال ما بهتر خواهد شد.

طیف‌های مختلف رنگی را چگونه می‌توان در چیدمان وطراحی فضای منزل وارد کرد؟

بهتر است رنگ‌های روشن و متناسب را با رنگ‌های اطرافش انتخاب کنیم. مثلا تصور کنید تمام اتاق خواب قرمز تیره باشد، این روی فرد تاثیر منفی دارد و او را عصبی می‌کند؛ یا آشپزخانه قهوه‌ای تیره با تمام وسایل تیره، که اشتها را از بین می‌برد. به نظر من هر رنگی انتخاب می‌شود باید روشن باشد؛ مثلا برای آشپزخانه رنگ سفید خیلی مناسب است. اما برای اتاق کودکانی که در سنین قبل از مدرسه هستند، باید رنگ‌های روشن و داغ مثل زرد و قرمز استفاده کنیم. بهتر است روی دیوار اتاق کودک‌ ها طرح‌هایی که به آن علاقه دارد بکشیم، مثل بعضی از شخصیت‌های کارتونی.

اکیداً توصیه می شود برای دانلود فایلها از نرم افزارهای مدیریت دانلود استفاده کنید.

در غیر اینصورت امکان دانلود نشدن کامل فایل ها وجود دارد.

دانلود Internet Download Manager نسخه ویندوز

دانلود Internet Download Manager نسخه اندروید

برای خارج کردن بسته دانلودی از حالت فشرده احتمالاً به برنامه های زیر نیاز دارید:

دانلود WINRAR نسخه ویندوز

دانلود WINRAR نسخه اندروید

فایل صوتی روانشناسی رنگها را از لینک زیردانلود نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *