کتاب رایگان روانشناسی شایعه pdf

دانلود رایگان کتاب روانشناسی شایعه

بخش بزرگی از محاورات عادی اجتماع را شایعه پراکنی تشکیل می دهد. در گپهای روزمره با دوستان شایعات و غیبت های فراوانی را پخش می کنیم و می شنویم. این ها زمانی بی اساس و گاهی مبتنی بر واقعیت اند. شایعات بی محتوا معمولا مطالب تایید نشده ای هستند که هدفی جز پر کردن اوقات در صحبت با دوستان ندارند. وقتی موضوع شنیده شده را به دیگران منتقل می کنیم ممکن است منظوری بیش از آن چه که در یک صبح بخیر! روز خوبی است؟ این طور نیست؟ نهفته است نداشته باشیم.

روانشناسی شایعه

اما برخوردهای اجتماعی که موضوع خاصی را بجز احساسات مبهم و دوستانه نسبت به طرف محاوره مطرح نمی کند تنها یکی از اشکال شایعه است. بیشتر شایعات و غیبت ها مملو از محتوا و مطلب اند و شدیدا هدف دار و در خدمت مقاصد مهم عاطفی قرار دارند. اما معمولا نه گوینده و نه شنونده از این مقاصد آگاهند. آنان فقط می دانند که داستان برایشان مهم جلوه گر شده و به نظر می رسد که به صورتی ناشناخته نگرانی فردی و بلاتکلیفی عقلانی آنان را تسکین می بخشد. اگرچه شایعه پراکنی همیشه یک مسئله اجتماعی و روانی با ابعادی گسترده است، همین ابعاد در زمان بحران حالتی به مراتب حادتر به خود می گیرد. در هر برهه از زمان که اجتماع با مشکل و فشار روبرو شود گزارش های نادرست حالتی زهرآگین پیدا می کنند. در زمان جنگ شایعات روحیه ی مردم را تضعیف می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *