۲۲ قانون ابدی بازاریابی
۲۲ قانون ابدی بازاریابی – باور عمومی مدیران بر این است که یک برنامه بازاریابی که خوب طراحی و اجرا شده است،
حتما جواب می دهد؛
اما در دنیای تجارت امروز لزوما این طور نیست.
امروزه شرکتی که اشتباه می کند، سریعا از دور خارج شده و رقبایش جای او را می گیرند.
برای پیروزی در بازار فشرده رقابت و پرهیز از اشتباه یک راه ساده وجود دارد .
و آن این است که بازاریابی اصول و قواعد غیر قابل انکاری دارد که باید از آنها استفاده کرد.
نویسندگان این کتاب از تاثیرگذارترین مباحث علمی و تخصصی در حوزه بازاریابی، برندینگ و جایگاه سازی هستند.
کتاب ۲۲ قانون ابدی بازاریابی اصل ۲۵ سال مطالعه و تحقیق جک تروت و ال ریس درباره عوامل تاثیرگذار در بازاریابی است.
آنها مطالب پیچیده بازاریابی را بسیار ساده و آسان و قابل درک ارائه می دهند.
و با استفاده از مثال های فراوان، مباحث ارائه شده را در ذهن خوانندگان تثبیت می کنند .
و اعتقاد دارند که روشی نتیجه می دهد که هم خوانی کامل با قوانین بازاریابی داشته باشد .
و می گویند: «حال اگر جرئت دارید، با مسئولیت خودتان از آنها سرپیچی کنید!»
آل ریس و جک تروت، دو تن از موفق ترین استراتژیست های بازاریابی با مطرح کردن تجربیات چهل ساله خود، قوانینی قطعی که در دنیای بازاریابی حکمروایی می کنند، ارائه می دهند.
«چرا ایده های خوب آنطور که انتظار می رود به نتیجه نمی رسند؟»
آنان راه به نتیجه رسیدن فعالیت های بازاریابی را، با ارائه پیشنهادهایی که شاید کمی گستاخانه به نظر برسند.
و گاهی هم با قواعد و قراردادهای مرسوم مغایر باشند، بسیار صادقانه تشریح می کنند.
۲۲ قانون ابدی بازاریابی
کتاب ۲۲ قانون ابدی بازاریابی ترجمه کتاب The 22 Immutable Laws of MARKETING نوشته جک تروت و ال ریس به بازار عرضه شد .
محمود حمیدخانی ترجمه کرده و توسط انتشارات سیته در ۱۲۰ صفحه به چاپ رسیده و در دسترس مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.
مولفان کتاب ۲۲ قانون ابدی بازاریابی با ترکیب آنچه در گذشته اتفاق افتاده و استفاده از دیدی تیزبین برای آینده، روش های جدیدی را بدعت گذاشته اند و برنامه های بازاریابی موفق و ناموفق را بررسی و ارزیابی نموده اند.
ممکن است کسی بتواند یک هواپیمای بسیار زیبا بسازد. اما این هواپیما هرگز از زمین بلند نخواهد شد.
مگر اینکه قوانین فیزیک در روند ساخت آن لحاظ شده باشد. بخصوص قانون جاذبه زمین امکان دارد بتوانیم روی توده شن خانه ای برپا کنیم؛
ولیکن با اولین گردباد در زیر خاک مدفون می شود.
بهمین ترتیب شما می توانید بهترین برنامه برحسته بازاریابی را طراحی کنید .
اما اگر قوانین بازاریابی را در آن بکار نبرده باشید سریعا زمین خواهید خورد.
شاید این طبیعت بشر است که نمیخواهد بپذیرد که چیزهایی است که نمی تواند انجام بدهد.
مطمئننا همه بازاریابان معتقدند که همه چیز قابل دسترسی است؛
به خصوص اگر انرژی و خلاقیت کافی و تشخیص مناسب به همراه سرمایه کافی برای هزینه کردن وجود داشته باشد.
فهرست قوانین کتاب ۲۲ قانون ابدی بازاریابی بشرح زیر است :
- قانون پیشتازی
- قانون ساخت زمینه ای جدید
- قانون ذهن مشتری
- قانون درک مشتری
- قانون تمرکز
- قانون انحصار
- قانون نردبان
- قانون دوتا بودن
- قانون عمل متقابل
- قانون تقسیم
- قانون دورنگری
- قانون تعدد محصولات
- قانون فدا کردن
- قانون صفت مشخصه
- قانون صراحت
- قانون راه حل اختصاصی
- قانون غیر قابل پیش بینی بودن
- قانون موفقیت
- قانون شکست
- قانون تبلیغات گمراه کننده
- قانون شتاب
- قانون منابع۲۲ قانون ابدی بازاریابی
برای بازاریابی سالانه میلیاردها دلار هزینه می شود؛ بدون آنکه نتیجه ای در بر داشته باشد.
مهم نیست که برنامه ها چقدر شفاف و هوشمندانه طراحی شده باشند.
بسیاری از مدیران به این نتیجه رسیده اند که یک برنامه بازاریابی خوب طراحی شده، خوب اجرا شده و با سرمایه کافی حتما جواب میگیرد.
نیاز نیست که به جای دوری برویم.
می توان از مثال هایی مثل ربوک (Roebuck)، سیرز (Sears)، جنرال موتورز و آی بی ام (IBM) نام برد.
تجهیزات و روش های بکار گرفته شده در ربوک و سیرز قطعا صحیح و شاید هم بسیار عالی است.
گردانندگان برنامه های جنرال موتورز ممکن است بهترین و باهوش ترین ها باشند؛
زیرا که معمولا بهترین و باهوش ترین افراد جذب شرکت های بزرگ می شوند. اما اشکال در خود برنامه هاست.
وقتی که از جان کنت گالبرایت در مورد درک امریکا از شرکت های بزرگ سوال شد. جواب داد: ما از قدرت متحد می ترسیم.
باید دانست که همه شرکت ها مشکل دارند؛ به خصوص شرکت های بزرگ که جنرال موتورز یکی از بهترین نمونه هایش است.
آنها در خلال دهه گذشته وقت و سرمایه خود را صرف خراب کردن نام تجاری شان کردند و ۱۰ درصد از سهم بازار خود را (که بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار در سال می شود) از دست دادند.
مشکل جنرال موتورز رقابت نیست (که سخت تر نشده است. حتی مشکل کیفیت محصول هم نیست)
اگرچه آنها محصول درجه یک هم عرضه نکرده اند.
بسیار واضح است که اشکال در بازاریابی است.
امروزه شرکتی که اشتباه کند سریعا از دور خارج می شود و رقبایش جای او را می گیرند.
برای برگشت هم باید منتظر بماند تا دیگران اشتباه کنند و بتواند از اشتباه آنها بهره برداری کند.
چگونه می توانید از اشتباه کردن پرهیز کنید؟
ساده ترین راهش این است که برنامه بازاریابی شما با قوانین تدوین شده آن همخوانی داشته باشد.
اولین قانون بازاریابی که توسط ال ریس و جک تروت در کتاب ۲۲ قانون ابدی بازاریابی مطرح شد
قانون پیشتازی که با شعار “اول بودن بهتر است تا بهتر بودن” مطرح شد.
این مهم زمانی یک برند را به نهایت قدرت خود می رساند که نام برند تبدیل به اسمی عام گردد.
مانند کلنکس برندی که تبدیل به اسم عام برای دستمال کاغذی شد، پفک برندی که تبدیل به اسم عام برای ذرت حجیم شده شد و یا تاید که به اسم عام شوینده ها بدل شده است، قطعا میتوان ده ها نام دیگر را به این لیست اضافه کرد.
ولی سوال مهم اینجاست اگر نتوانستم در کار خود اولین برند باشم چه کنم؟
قانون دوتا بودن :
در بلندمدت اگر به صنایع مختلف نگاهی بیاندازیم در هر دسته از کالا یا خدمات به دو بازیگر اصلی بر خواهیم خورد مثلا در تلفن هوشمند به دو شرکت اپل با ایفون و شرکت سامسونگ میرسیم و در نوشابه رقابت بین کوکا کولا و پپسی است.
اگر شرکتی دولتی یا شبه دولتی نیست، میخواهد به موفقیت برسد و در کسب و کارش برند پیشرو نیست و با ده ها شرکت دیگر در حال رقابت است، راه موفقیتش را باید اینگونه بیابد،
- شناسایی برند پیشرو در آن دسته از خدمات یا کالا
- شناسایی علل پیشرو بودن آن برند در بازار و متمایز عمل کردن نسبت به پیشرو
زمانی پپسی توانست سهم بازار عمده ای از کوکا بگیرد که در خلاف جهت حرکت کوکا حرکت کرد،
کوکا به اصالت خودش مینازد و پپسی با تمرکز بر نسل جدید توانست تا حدود زیادی بازار را از کوکا بگیرد ولی با کنار گذاشته شدن این استراتژی از طرف پپسی فاصله این دو برند در بازار نیز زیاد شد.
قانون ساخت زمینه ای جدید :
برندها در هر دسته از کالا یا خدمات اینگونه تقسیم بندی شده اند که بعضی در بالای دسته قرار دارند ،
بعضی در انتهای دسته قرار دارند و بسیاری نیز در وسط هستند.
برندها باید بدنبال لایه های گمشده بگردند و جایی در آن لایه برای خود دست و پا کنند، لایه های گمشده در بالا و پایین یک دسته از کالا و خدمات راحتتر پیدا می شود تا در لایه های میانی چون بسیاری از صاحبان صنایع ترجیح میدهند در لایه وسط قرار بگیرند و معولا این لایه ها پر شده اند.
برای سالیان دراز قیمت قهوه در یک نوسان متعارف بین کافی شاپ ها بود تا اینکه برندی با نام استارباکس ظهور کرد و گرانترین قهوه را ارائه داد و توانست بازار را بگیرد.
هیوندایی نیز مسیر مشابهی را طی کرد زمانیکه خدمات و ماشین کلاس بالا با قیمت های سرسام آور به فروش می رسید هیوندایی با خدمات و کیفیت خوب و قیمتی نازل بازارهای بین المللی را درنوردید.
برای موفقیت باید لایه های مربوط کسب و کار را شناخت، لایه های خالی را شناسایی کرد و یکی از آنها را اشغال کرد.
قانون صراحت:
با طرف مقابل روراست باشید، نقاط ضعف خود را بگویید و اعتبار خود را افزایش دهید.
قانون تعدد محصولات
تلاش نکنید که همه چیز برای همه کس باشید. شرکت هایی که تعداد محصولات خود را گسترش داده اند سهم خود را از بازار به تدریج از دست می دهند.
قانون نبردبان
نداشتن مقام اول فروش دلیل بر شکست در جنگ بازار نیست.
قانون فدا کردن
باید چیزی را از دست بدهید تا بتوانید چیز دیگری را به دست آورید.
قانون فدا کردن برعکس قانون تعدد محصولات است. اگر بخواهید به موفقیت برسید، باید تسلیم بعضی از چیزها بشوید.
اکیداً توصیه می شود برای دانلود فایلها از نرم افزارهای مدیریت دانلود استفاده کنید.
در غیر اینصورت امکان دانلود نشدن کامل فایل ها وجود دارد.
دانلود Internet Download Manager نسخه ویندوز
دانلود Internet Download Manager نسخه اندروید
حاجی من واقعا متاسفم با این کتاب ها اون یکی صدا خراب این یکی ناقص واقعا سود ابن گوش دادن کجاست یه فکر اساسی بکنید
چرا فقط پنج قانون رو میشه دانلود کرد؟!
سلام
دوست عزیز این کتاب بخشی از کتاب 22 قانون ابدی بازاریابی هستش .
سلام
لینک دانلود درست کار می کنه. ممنون میشم بررسی کنید
تشکر از سایت فوق العاده تون
سلام
بررسی شد لینک دانلود مشکلی نداشت.
با تشکر از همراهی شما