اکسیر مشتری مداری
تحقیقات نشان می دهد یک مشتری ناراضی، نارضایتی خود را به 7 الی 9 نفرمنتقل می کنند!!! پس باید از نارضایتی این مشتریان ترسید. وخبرخوب اینکه هرمشتری وفادار، رضایتش را به 12 الی 20 نفرمنتقل می کند! وفاداری مشتری وقتی حاصل می شود که ما ازانتظارات اوفراتررفته وآن چیزی را به اوعرضه کنیم که انتظارش را نداشته است. این فرد است که خود می تواند قوی ترین بازاریاب برای شرکت ما باشد. ایجاد فرهنگی که درآن تمام کارکنان بدانند که حقوق آنان ازمشتری به دست می آید و اگراو ناراضی باشد، درآمدی حاصل نمی گردد، از دیگر اهداف این کتاب است. دراین کتاب می خوانیم که تنها رضایت مشتری مهم نیست، بلکه ما باید به دنبال «وفاداری» مشتری باشیم…
امروزه بحث برسرسریع وآهسته بودن سازمان است نه بزرگ ویا کوچک بودن آن. دردنیای امروز باید توانایی کشف نیازهای مشتریان، قبل ازاین که رقبا دست به کارشوند، به صورت یک عادت درسازمان درآید. امروزه مشتری همه چیزرا فوری می خواهد (به دلیل افزایش عرضه). باید فاصله ی بخش های بازاریابی، تحقیق وتوسعه، تولید و دیگربخش های مرتبط را کاهش داد. امروزنیازها وتقاضای مشتریان ودید آنها مهم است، درحالی که قبال نظرشما مهم بود!! باید این نیازها به سرعت وقبل ازرقبا شناسایی گردند تا تبدیل به یک مزیت رقابتی گردند. بنابر پیش بینی ها حجم شرکتها تا سال 2020 ، 44 برابرخواهد شد…!!! پس بزودی غصه امروز را خواهی خورد. اآلن باید برای آن موقع برنامه ریزی کنیم. دنیا به سرعت درحال تغییر است …برای همه ی ما جذاب است که فروشندگانی ما دانستن اسم و قدرت مشتری فوق العاده مهم است. مطمئنا را به اسم کوچک هم بشناسند!
نگران رقبا نباشید. چون 1 دلارهم برای شما نمی فرستند! نگران مشتری باشید که پول نزد آنهاست! قدرت مشتری راباید شناخت. امروزمشتری همه چیز است!!