عبدالعظیم کریمی نویسنده کتاب اثرات پنهان تربیت آسیب زا ، متولد سال 1335 و دارای مدرک دکترای روانشناسی است . ایشان در زمینه روانشناسی ، تعلیم و تربیت فعالیت می کند .
اثرات پنهان تربیت آسیب زا – عبدالعظیم کریمی
تاکنون مقالات و کتابهای متعددی پیرامون مسائل تربیتی و تربیت فرزند از زاویه توصیهها، عوامل، روشها، شرایط و زمینههای مثبت تربیتی با عناوین مختلف در قالب «چه باید کرد»، «چگونه تربیت کنیم» و… نگاشته شده است و خطاب اصلی این نوشتهها اولیاء و مربیان بودهاند تا با آگاهی از این زمینهها بتوانند در تربیت فرزندان موفق گردند، اما کمتر نوشته و یا کتابی مشاهده شده است که آسیبشناسی تربیت یا اثرات تربیت آسیبزا را از زاویه موانع، آفات و صدمات وارده از جانب اولیاء و مربیان که با قصد و نیت دلسوزانه برای تربیت نونهالان تلاش میکنند برملا سازد.
پیشنهاد می کنیم کتاب های” بگذارید فرزندتان اشتباه کند” ، “نظام های پاداش در تربیت کودک” و کتاب “گفتارهایی درباره تربیت فرزندان” را نیز دانلود کنید و مطالعه نمایید.
موضوع کتاب اثرات پنهان تربیت آسیب زا چیست ؟
هسته اصلی کتاب اثرات پنهان تربیت آسیب زا ،بازنمايی آسيبشناسی روشهای تربيتی است، منظومهای از تحليلهای متنوع مسائل تربيتی در رابطه با خانه و مدرسه است، كه از نظر افشای آثار پنهان و غير مستقيم آن می تواند هشداری تكان دهنده به عملكرد تربيتی اوليا و مربيان باشد.
براين اساس، عنوان “تربيت آسيبزا” در اين كتاب جايگاه خود را باز مييابد و از موضع “آسيبشناسی تربيتی” پارهای از عوامل بازدارنده نظير، آموزشهای صوری، عادتهای كليشهای و مكانيكی، تشويق و تنبيه بيرونی، ياددهی های ضد يادگيری، مهارتدهی كاذبی و امنيت بخشی تصنعی را به معرض ديد اوليا و مربيان قرار می دهد؛ چرا که مربیان قصد دارند که رفتارهای بزرگسالانه به بچه ها بیاموزند که این رفتارهای چون نمی تواند از طرف بچه ها تجزیه و تحلیل شود تبدیل به عادت دروغگویی ، تظاهر و ریاکاری می شود.
بنابراین آنچه را كه برای درمان بكار می بريم خود درد افزاست؛ و هرچه برای آسايش می كوشيم خود افزايش دهنده ناامنی است، و به قول مولوی آنچه را كه برای خاموش كردن شرارههای آتش بكار ميگيريم خود مدديار آتش است.
بخشی از کتاب اثرات پنهان تربیت آسیب زا
آسيبشناسی تشويق
تشويق بيرونی مانع «خودانگيختگی درونی» است!!
برخي مربيان برای تقويت هرچه سريع تر رفتارهای مورد نظر خود سعی می كنند به هر طريق ممكن رفتار متربی را مطابق خواستهها، دستورات و مقررات وضع كرده خود درآورند.
بدون ترديد تشويق و ترغيب از مهمترين اركان روانشناسی تربيتی و عاملی موثر در تحريك انگيزشهای پيشرفت و عملكرد فرد در فرآيند يادگيری و تقويت رفتارهای مطلوب است. وقتی كودك را مورد تشويق قرار ميدهيم فرصتي فراهم می شود تا كودك به توانایی، ظرفيت و ارزشمندی های خود پی برد و در نتيجه مفهوم مثبت و ارزندهای در ذهن خود از عملكرد مفيد خود تصوير كند كه بعدها شكلدهنده حرمت نفس او خواهد بود. اما آنچه كه در روند تشويق متوالی و مكرر كودك وجود دارد اين است كه اگر تشويق صرفاً براساس عوامل بيرونی متمركز گردد خود بعنوان يك عامل ضدتشويق عمل خواهد كرد، و در واقع اينگونه «تشويقهای بيرونی» مانعی برای تقويتهای درونی و خودانگيختگی فرد می گردد.
تشويق بايد متناسب با مراحل تحول شناختی و تحول اخلاقی متربی باشد. تشويق بايد با تقويت درونی متربی همسو باشد. تشويق يك ابزار تقويت هدف است نه يك هدف برای تقويت ابزار.
آسيبشناسی يادگيری در تربيت
«ياددهی» مانع «يادگيری» است!!
«هرگاه چيزی را به كودك ياد دهيم مانع شدهايم تا خود آن را شخصاً كشف و يا اختراع كند.»
آيا محتوای يادگيری اهميت دارد يا روش يادگيری؟
آيا ما به دنبال تراكم ذهن هستيم يا تحول آن؟
در روش فعال يادگيری امری است شخصی، درونی و در بيشتر موارد اختياری و آگاهانه كه توسط خود يادگيرنده انجام می گيرد. علاوه بر فراهم كردن شرايط مختلف بايد از طريق ترغيب صورت گيرد و تمامی پيام های آموزشی و تربيتی متناسب با كانون رغبت و علاقه متربی منتقل شود.
[av_toggle_container initial=’1′ mode=’accordion’ sort=” av_uid=’av-4nnn49′]
[av_toggle title=’پخش نمونه (فصل اول آسیب شناسی تربیت دینی):’ tags=” av_uid=’av-2dfw6x’]
[/av_toggle]
[/av_toggle_container]
این کتاب صوتی رایگان را یکجا دانلود کنید :
اکیداً توصیه می شود برای دانلود فایلها از نرم افزارهای مدیریت دانلود استفاده کنید.
در غیر اینصورت امکان دانلود نشدن کامل فایل ها وجود دارد.
دانلود Internet Download Manager نسخه ویندوز
دانلود Internet Download Manager نسخه اندروید
برای خارج کردن بسته دانلودی از حالت فشرده احتمالاً به برنامه های زیر نیاز دارید:
کتاب صوتی اثرات پنهان تربیت آسیب زا را از لینک زیر دانلود نمایید.
بله حتما