کودکانی که کارهای خود را آهسته انجام می دهند – شهرام اسلامی
کودکانی که کارهای خود را آهسته انجام می دهند – آیا پدر و مادری را می توان یافت كه یك بار درباره برخی از جنبه های رفتار فرزندان خود نگران نشده باشند؟ احتمالاً نه! فرق نمی كند كه چه اندازه به فرزندانتان نزدیك باشید یا تا چه حد او را دوست دارید، به هر حال اوقاتی پیش می آید كه رفتارشان در نظر شما معما می شود. كودكان همچنان كه به وسیله كلمات با ما سخن می گویند از طریق رفتار خود نیز سخنانی ابراز می دارند كه باید در فهم آن كوشش كنیم و این وظیفه پدران و مادران، آموزگاران و دیگر اولیای كودك است كه زبان كودكی بگشایند، به سخنان كودكان گوش دهند و جمله را تفسیر كنند.
می گویند كه (فهم گفتار از فهم كردار آسانتر است) ولی باید به خاطر داشت كه در ورای هر یك از كارهای یك كودك علتی نهفته است. توجه و مراقبت نسبت به مشكلات عاطفی یا جسمی كودك ما را كمك می كند كه از بروز مشكلات بزرگتر جلوگیری كنیم. این مسأله همچنین كمك می كند كه پدران و مادران و آموزگار حمایت خود را از فرزندشان دریغ ندارند. اطلاع دقیق از ویژگیهای روانی فرزندان در فواصل سنی معین ارزشیابی كارهای برجسته كودكان را آسانتر می كند و معلوم می دارد كه چه كارهایی باید مورد توجه مخصوص قرار گیرد. جنبه های مهم رفتار یك طفل در هر سن و مرحله ای، عبارت از افكار و احساساتی هستند كه اعمال او را موجب می شوند. روابط و مناسبات كودك با نزدیكانش، آموزگار و همشاگردیها، در شكل گیری افكار، احساسات و ادراكات او به طور مؤثر كمك می كند.
كودك از طریق تجربیات خود یاد می گیرد كه به دیگران اعتماد كند یا نكند. به خود اعتماد داشته باشد یا احساس حقارت كند. فردی معاشر و دوستی پذیر باشد یا مردم گریز و كمرو. در عین حال رفتار یك كودك در مراحل مختلف رشد به طور مداوم تغییر پیدا می كند و كودكان توانایی و قابلیت انعطاف خود را به نحو شایسته ای دگرگون می كنند. هر كودك یك شخصیت منحصر به فرد است و وقتی یك كودك وارد مدرسه می شود دنیای او به طور قابل ملاحظه ای توسعه می یابد.