مبانی و راهکارهای مدیریت زمان – تینا شاهپوردوست
مبانی و راهکارهای مدیریت زمان نوشته تینا شاهپور دوست، مدیریت زمان یا Time Management، عمل یا فرایند طراحی به کارگیری کنترل آگاهانه بر روی زمانی است که صرف فعالیتهای مشخص میشود، به خصوص به منظور افزایش اثر بخشی، کارایی یا باروری میشود. مدیریت زمان یکی از دغدغه های مهم بسیاری از ماست. البته گاهی اوقات هم اشتباهاً مشکلات دیگر خود را ناشی از مدیریت زمان میدانیم.
دوست روانشناسی میگفت: وقتی به حرفهای مراجعین خودم فکر میکنم، احساس میکنم عمدهی مردم، صرفاً دو مشکل جدی را در حوزههای ذهنی و رفتاری به رسمیت میشناسند: افسردگی و بیش فعالی. هر کسی در توصیف خودش یا دیگران، به سادگی اعلام میکند که: «من هیچ مشکل خاصی ندارم. فقط این افسردگی زندگی من را خراب کرده». یا اینکه «دوست من، یا همسر یا همکار من، بیش فعال است و …». ماجرای مدیریت زمان هم چیزی شبیه همین ماجرا شده. بسیاری از ما راهکار انواع مشکلاتمان را در مدیریت زمان میجوییم.
چرا دچار کمبود زمان می شویم
همه ما به یک دلیل واحد دچار کمبود زمان نمیشویم. قبل از اینکه به فکر مدیریت زمان و حل کردن مشکل کمبود زمان خود باشیم، باید ببینیم که چرا دچار کمبود زمان شدهایم. برخی از رایجترین دلایل کمبود زمان را در اینجا با هم مرور میکنیم:
برخی از ما به دلیل رویاهای بزرگی که در سر داریم، احساس میکنیم به کمبود زمان گرفتار شدهایم.
وقتی که تصمیم میگیریم به یک انسان بزرگ تبدیل شویم. وقتی به غولهای صنعت و اقتصاد ایران و جهان فکر می کنیم. وقتی میخواهیم تاثیری ماندگار از خودمان در حوزه علم و دانش و فرهنگ و هنر به جا بگذاریم. یکی از اولین چیزهایی که به خاطر میآوریم محدودیت زمان است. خصوصاً اگر به سن خودمان فکر کنیم و احساس کنیم، تا این نقطه که هم اکنون آمدهایم، به اندازهی کافی از عمر و وقت خودمان استفاده نکرده ایم(به شما پیشنهاد میشود کتاب چرا زمان کم دارم را مطالعه نمایید).
آشنایی با مبانی و راهکار های مدیریت زمان
زمان تمام چیزی است که ما در زندگی داریم و مدیریت زمان یعنی مدیریت زندگی و فعالیت های ما در دنیایی که همه چیز به سرعت در حال رخ دادن است، مدیریت زمان یکی از اصولی است که به کار هر انسانی در قرن ۱۲ می آید. مدیریت زمان یکی از مباحثی است که این روزها در مورد آن بسیار شنیده می شود و وب سایت ها و کتاب های مختلفی در این مورد منتشر شده است که هدفشان مدیریت زمان و افزایش بهره وری شماست . هدف از این کتاب (مبانی و راهکارهای مدیریت زمان) آن است که شما دچار یک تغییر پایدار شوید به طوری که به کمک راهنمایی ها و تکنیک هایی که در این کتاب آن را فرا خواهید گرفت، بتوانید زمان خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید و شاهد یک تغییر دائمی باشید، تغییری که بدست آوردن آن نیاز به صرف سال ها تجربه دارد.
در کتابمبانی و راهکارهای مدیریت زمان برخلاف بسیاری از راهنمایی ها و تکنیک هایی که هم اکنون بر روی اینترنت و یا در کتاب ها نوشته شده است، به اصولی پرداخته می شود که شما را در مدیریت زمان بیش از پیش کمک می کنند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد فکر می کنند که اگر نرم افزار، کامپیوتر تلفن هوشمند و یا تبلت خریداری کنند، به صورت ناگهانی بهره وری و مدیریت زمانشان دچار تغییر می شود !
اما آنچه باید به یاد داشته باشید آن است که تکنولوژی به خودی خود بهره وری افراد را بالا نمی برند و همانگونه که گفته شد، خرید یک ابزار جدید مانند تبلت به معنای بهبود یکباره بهره وری شما نیست. آنچه که باعث خواهد شد که شما به راحتی بتوانید زمان خود را مدیریت کنید، اصولی هستند که به تکنولوژی وابسته نیستند و سالیان سال بدون هیچ تغییر همواره کارآمد بوده اند .
برخی نتایج حاصل از شیوههای مختلف مدیریت زمان عبارتند از:
- آمادهسازی برای برنامهریزی آگاهانه(برای آگاهی بیشتر در ارتباط با برنامه ریزی فایل صوتی 13 روش برنامه ریزی افراد موفق و اصول و فنون برنامه ریزی را دانلود نمایید).
- یادآوری در انجام امور
- سامان بخشیدن به افکار و فعالیتها
- انجام امور در زمان تعیین شده
- ایجاد انگیزه لازم برای انجام کار
- متمرکز ساختن توجه فرد به اولویتها
- جلوگیری از اتلاف وقت و امور غیر ضروری
- سرعت در پیشرفت و ارتقاء عملکرد شخصی
- کاهش فشار روزانه و در نتیجه افزایش سلامت روان
- افزایش سازماندهی، کارایی و بهرهوری
اکیداً توصیه می شود برای دانلود مبانی و راهکارهای مدیریت زمان از نرم افزارهای مدیریت دانلود استفاده کنید.
در غیر اینصورت امکان دانلود نشدن کامل فایل ها وجود دارد.
دانلود Internet Download Manager نسخه ویندوز
دانلود Internet Download Manager نسخه اندروید
برای خارج کردن بسته دانلودی از حالت فشرده احتمالاً به برنامه های زیر نیاز دارید:
افرین
همیش موفق باید و همیش شاد ?